کاربرگرامي

  

دبيرخانه شوراي نظارت براسباب بازي ضمن خوش آمد گويي،مجموعه اطلاعات مرتبط به موضوع اسباب بازي راازطريق اين سايت پيش روي شما قرارداده است.شما مي توانيدبابازديدازبخش هاي مختلف اين سايت ازاطلاعات بهره مندشويد.

دراين سايت امکاناتي فراهم شده است تاکاربران بتوانداطلاعات خودرا درخصوص کتب،نشريات،مقالات،پايان نامه ها،توليدکنندگان و...راثبت نمايد.اطلاعات ثبت شده درسايت پس ازتاييددبيرخانه دربخش مربوطه قابل مشاهده خواهدبود.براي دسترسي به اصل منابع ويا دريافت اطلاعات بيشترمي توانيدضمن هماهنگي قبلي باواحدپژوهش دبيرخانه به صورت حضوري ازهمكاران دبيرخانه کمک بگيريد 

 اميدواريم بتوانيم با نقطه نظرات شما اين مجموعه راغنيترسازيم

 

 

 

 

                  

 

             
 
 
 
قابل توجه وارد کنندگان و ترخيص کاران اسباب بازي
 
 
به منظور ساماندهي اسناد و مدارک گمرکي در زمينه واردات اسباب بازي بخش نامه شماره 200563 مورخ 28/9/89 ازطرف گمرک ايران به گمرکات تخصصي اسباب بازي ارسال شده است که به علت عدم آگاهي برخي از واردکنندگان وترخيص کاران نسبت به مفاد آن تصويرآن دراين قسمت ازسايت قرارگرفته است.با کليک روي آيکون زيربخش نامه را ملاحظه نماييد.ازمهم ترین نکات این بخش نامه عدم کلی گویی درفاکتور و پکینگ لیست اظهار نامه است .
 
       بخش نامه ساماندهي اسنادومدارک گمرکي درزمينه اسباب بازي
 
          
    
عروسک
«حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» نمایشی که هنوز تازه است

کارگردان نمایش عروسکی «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» هدف از احیای این نمایش را نشان دادن اهمیت تاریخی آن و معرفی قدرت و توانمندی نمایش عروسکی به علاقه‌مندان حوزه‌ی نمایش می‌داند و معتقد است این اثر حتی بعد از ۵۰ سال تاریخ‌ مصرف ندارد و می‌تواند تازه و شاداب با مخاطبان کودک ارتباط برقرار کند.

این نمایش که اولین بار حدود ۵۰ سال پیش در کانون پرورش فکری برای کودکان به اجرا در آمد، از سوی عادل بزدوده باردیگر به روی صحنه خواهد رفت و به همین بهانه با کارگردان این اثر به گفت‌وگو پرداختیم.

عادل بزدوده را امروز به‌عنوان نویسنده، کارگردان و عروسک ساز مطرح حوزه تئاتر عروسکی می‌شناسیم. او فارغ‌التحصیل رشته نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران است. طراحی و ساخت عروسک‌های بسیاری در مجموعه‌های موفقی چون قصه‌های تابه‌تا، شهر موش‌ها، خونه مادر بزرگه، الو الو من جوجوام و گلنار و... را در کارنامه‌اش دارد.

وقتی از قدم‌های آغازینش در تئاتر کودک و نوجوان می‌پرسم می‌گوید؛ هر چه دارم از کتابخانه زیبای مرکز شماره ۲ کانون تهران دارم. کودکی و نوجوانی‌ام عضو این مرکز بودم و وقتی قدّم از مربیانم بلندتر شد و به‌اصطلاح عضو ارشد کتابخانه کانون شدم، مسیر تازه‌ای را در کانون پیش گرفتم که شاید بتوان گفت نقطه عطفی در فعالیت‌های هنری‌ام محسوب می‌شود.

نمایش‌های شاپرک خانوم، کوتی موتی، ترب، عقاب و روباه اولین نمایش‌های کودک بودند که به کارگردانی دان لافون در مراکز کانون اجرا شد.از شکل‌گیری تئاتر کودک در ایران برایمان بگویید.

در دهه ۵۰ زمانی که دان لافون به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تشکیل گروه حرفه‌ای تئاتر کودک و نوجوان به ایران آمد، از بین ۳۰ دانشجوی بازیگری دو دانشکده هنرهای دراماتیک و هنرهای زیبا، شش نفر «مرضیه برومند، سوسن فرخ‌نیا، بهرام شاه‌محمدلو، رضا بابک، علی‌رضا هدایتی و اردوان مفید» انتخاب شدند و به‌عنوان بازیگران مرکز تئاتر کانون پذیرفته و ضمن آموزش زیر نظر لافون به اجرای تئاتر برای کودکان پرداختند.

من در آن سال‌ها عضو ارشد مرکز شماره ۲ کانون تهران بودم و به خاطر این‌که از محدوده سنی عضویت در کانون خارج ‌شده بودم مجبور بودم کانون را علی‌رغم میل باطنی‌ام ترک کنم. همان وقت‌ها به مربیانم خبر رسید دان لافون تصمیم گرفته گروهی از نوجوانان عضو مراکز کانون را برای تولید تئاتر تعلیم بدهد و این همان اتفاقی بود که مسیر زندگی‌ام را عوض کرد. من و ۱۵۰ نفر از نوجوانان کتابخانه‌های کانون تهران برای این دوره انتخاب شدیم. اما در طول تمرین‌ها عده‌ای انصراف دادند و پس از ریزش اعضا، در نهایت ۱۵ نفر از آن تعداد موفق شدیم در مرکز تئاتر کانون زیر نظر دان لافون فعالیت تئاتری خود را آغاز کنیم.

نمایش‌های شاپرک خانوم، کوتی موتی، ترب، عقاب و روباه اولین نمایش‌های کودک بودند که به کارگردانی دان لافون و بازیگری همان شش هنرمندی که نام بردم در مراکز کانون اجرا شد.

آیا همان زمان بود که شاخه تئاتر عروسکی در کانون از سوی دان لافون شکل گرفت؟

اسکار واتک (باتک) استاد برجسته تئاتر عروسکی در آن زمان در دانشگاه هنرهای دراماتیک رشته تئاتر عروسکی تدریس می‌کرد. او به درخواست اردشیر کشاورزی، به کانون آمد تا اقدام‌هایی برای شکل‌گیری گروه تئاتر عروسکی در کانون انجام دهد. با شکل‌گیری این گروه که من هم در آن پذیرفته شدم، اولین نمایش عروسکی برای کودکان با متنی که واتک با خود به ایران آورده بود آماده اجرا شد. نمایش‌نامه «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به‌عنوان اولین تئاتر عروسکی مدرن برای کودکان در سال‌های ۵۱-۵۰ به کارگردانی واتک اجرا شد و باید گفت که نمایش عروسکی در کانون راه خود را آغاز کرد. کانونی که بدعت‌گذار تئاتر و تئاتر عروسکی کودک بوده و بی‌سروصدا اما پرقدرت کارش را ادامه می‌دهد.

نمایش عروسکی حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ در مراکز کانون سراسر کشور اجرا شد و دو ماه هم با تریلی تئاتر سیار کانون این نمایش را برای مناطق دورتری که کانون کتابخانه داشت به‌صورت رایگان اجرا رفتیم.این نمایش در کدام سالن‌ها اجرا رفت؟

درگذشته پایگاه اصلی اجرای تئاتر مراکز و کتابخانه‌های کانون بودند. چون در آن زمان هنوز مرکز تولید تئاتر کانون شکل رسمی به خود نگرفته بود و ساختمانی که در حال حاضر به‌عنوان مرکز تولید تئاتر می‌شناسید یک کتابخانه بود که ما می‌توانستیم از ساعت ۵ بعدازظهر، زمانی که کتابخانه تعطیل می‌شد در سالن آن تمرین کنیم.

نمایش عروسکی حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۶ در مراکز کانون سراسر کشور اجرا شد و دو ماه هم با تریلی تئاتر سیار کانون این نمایش را برای مناطق دورتری که کانون کتابخانه داشت به‌صورت رایگان اجرا رفتیم.

با گذشت حدود ۵۰ سال قرار است نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را مجدد به صحنه ببرید. از ضرورت اجرای دوباره آن برایمان بگویید.

البته این سومین بار است که این نمایش را با همان تکنیک عروسک دستکشی بازتولید می‌کنم. دو بار در دهه‌ی ۷۰ با مرحوم کامبیز صمیمی‌مفخم و گروهی از هنرمندان در مرکز تولید تئاتر آن را اجرا کردیم.

هدف من از احیای این نمایش، نشان دادن اهمیت تاریخی آن و معرفی قدرت و توانمندی نمایش عروسکی به علاقه‌مندان این حوزه‌ی نمایشی است. همچنین دومین دلیل برای اجرای مجدد آن حیاتی است که این نمایش دارد. برخی نمایش‌نامه‌ها برای دوره خاص و زمان محدود قابل ‌اجرا هستند و بعد از آن بیات می‌شوند. اما جادو در شهر عروسک‌ها به نظر بنده تاریخ‌ مصرف ندارد و می‌تواند تازه و شاداب با مخاطبان کودک ارتباط برقرار کرده و ضمن لذت‌بخش بودن به آن‌ها بیاموزد و پیشنهاد می‌کنم کسانی که مایل‌اند به حرفه تئاتر عروسکی بپردازند این نمایش را ببینند.

با توجه به اجرای این نمایش در سال‌های گذشته، از قصه آن برای مخاطبان بگویید.

در شهر عروسک‌ها همه شادند و خوشحال. اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث بر هم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر صحنه می‌گیرند ادامه می‌یابد.

شرکت لحظه به‌ لحظه و مداخله به‌جای تماشاگران در طول نمایش یکی دیگر از دلایل موفقیت این نمایش در بین مخاطبانش است و مطمئن هستم کودکان امروز هم از آن لذت می‌برند.به نظر شما نحوه برخورد کودکان امروز با این اثر چگونه خواهد بود؟

به نظر من حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها نمایشی است که تاریخ انقضا ندارد و می‌شود سال‌ها آن را برای کودکان در دوره‌های مختلف اجرا رفت. به خاطر دارم یک گروه بلغارستانی همین نمایش را ۳۰ سال در کشورهای مختلف اجرا رفت. این نمایش پر از حوادث دست داشتنی، پندهای خوب و موقعیت‌های پرکشش برای کودکان است و می‌توانم به جرئت بگویم که هیچ نمایشی را با این سادگی و در عین‌ حال جذاب و دارای انرژی بالا ندیده‌ام. شرکت لحظه به‌ لحظه و مداخله به‌جای تماشاگران در طول نمایش یکی دیگر از دلایل موفقیت این نمایش در بین مخاطبانش است و مطمئن هستم کودکان امروز هم از آن لذت می‌برند.

آیا این اثر با نسخه‌های قبلی تفاوتی دارد؟

اجرای این نمایش فرقی با گذشته ندارد، تنها در دومین دوره اجرا در سال ۷۰، بخش آخر نمایش‌نامه که مداخله‌ی یک پلیس برای تنبیه شخصیت پسرک بدجنس است را به دلایل فرهنگی و مباحث آموزشی و تربیتی حذف کردم و ضمن مناسب‌سازی برای کودکان، از مشارکت تماشاگر بهره گرفتم که در اجرای تازه هم با این تغییر پیش می‌رویم. حتی سعی کردم از دکور و عروسک‌های قدیمی این نمایش هم دوباره استفاده کنم. دو عروسک و تعداد محدودی از آکساسوار صحنه را از ورژن سال ۵۱ و برخی عروسک‌ها و دکور را از نسخه دهه ۷۰ را سال‌ها نگهداری و محافظت کردم که قطعاً در اجرای تازه از آن‌ها استفاده می‌کنم.

در حال حاضر در کدام مرحله از تولید این اثر هستید؟

به لحاظ تمرین، گروه بالای ۸۵ درصد آماده هستند. دکور هم تا حدودی آماده است و قرار بود اواخر فروردین اجرای خود را آغاز کنیم که متأسفانه با شیوع ناگهانی بیماری کرونا کار متوقف شد که امیدوارم هر چه زودتر دربهار به رونق سالن‌های تئاتر کودکان برگردیم. هر چند این نمایش را با تغییرهایی در نحوه اجرا می‌توانیم برای اجرای آنلاین هم به دست مخاطب برسانیم اما با توجه به شکل مداخله‌گر و مشارکت‌پذیری آن در هنگام اجرا، بهتر است بر صحنه و در مقابل تماشاگر حقیقی اجرا شود.

و سخن پایانی:

در این شرایط که بچه‌ها در خانه هستند و سرگرمی‌های چندانی ندارند، کانون می‌تواند با بضاعتی که در سراسر ایران دارد، قدم‌های مؤثری بردارد. مثلاً برای دیدن تئاتر به‌صورت آنلاین این سوال پیش می‌آید آیا همه‌ی بچه‌ها در مناطق مختلف کشور امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و دیدن این آثار را دارند؟ به نظرم کانون باید در چند اتاق فکر راهی برای ارائه خدمات عادلانه پیدا کند. باید ابتدا نیازسنجی شود. فرق نیاز بچه‌های سیستان و بلوچستان با کرمان و یا تهران چیست تا بتواند سرویس‌های درست بدهد. من و دیگر هنرمندان هم قطعاً ایده‌هایی داریم که می‌تواند در این مسیر چاره‌ساز باشد.

در آخر امیدوارم هر چه زودتر با رعایت ابتدایی‌ترین اصول بهداشتی بتوانیم از شیوع آن کنترل کنیم و کم‌کم روش برخورد با این شرایط نامطلوب را یاد بگیریم و والدین هم در این دوره تنگنا که قطعاً ما را دچار عارضه‌های مختلف روحی و روانی می‌کند با بچه‌ها صبورتر باشند

تعرفه
تعرفه‌های شورای نظارت بر اسباب‌بازی ثابت می‌ماند

شورای نظارت بر اسباب‌بازی اعلام کرد در سال ۱۳۹۹ هیچ افزایشی در تعرفه‌های خدمات خود اعمال نکرده است و این نرخ تا پایان شهریور نیز ثابت می‌ماند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این اقدام با توجه به نام‌گذاری سال ۹۹ به عنوان سال «جهش تولید» و در راستای تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های حمایتی دولت از فعالان حوزه اسباب‌بازی صورت می‌گیرد.
در این زمینه هر نوع تغییر در تعرفه خدمات در آینده از سوی «شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب‌بازی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.
شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این زمینه از تمامی طراحان و تولیدکنندگان درخواست کرده است برای دریافت گواهی ثبت، مجوز تولید و هولوگرام اسباب‌بازی‌های تولیدی خود به دبیرخانه این شورا در تهران مجتمع شهرک غرب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خیابان شهید حسن سیف مراجعه کنند.
 شورای نظارت براسباب‌بازی با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۷ تشکیل شد  تا ساماندهی صنعت اسباب‌بازی را در کشور از طریق حمایت،هدایت و نظارت بر طراحی،ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی کودکان برعهده بگیرد..

گروه لبخند
برگزیدگان بخش تخصصی نمایشگاه عروسک «لبخند زمین» معرفی شدند

اسامی برگزیدگان بخش تخصصی نمایشگاه گروهی عروسک «لبخند زمین» اعلام شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هیأت داوران بخش تخصصی این نمایشگاه شامل لیلا کفاش‌زاده، آزاده بیات، مژده دانش‌پژوه، ساغر لطفی‌نژاد و نیلوفر جلیلوند از میان ۱۳۱ اثر رسیده، اسامی ۱۱ نفر را به عنوان برگزیده این بخش معرفی کردند.

بر همین اساس معصومه پولادوند از اهواز، گلسا امیدوار از همدان، همراز دانشور از تهران، مریم علوی‌میلانی از تبریز، آیسن کرامتی از تهران، وحیده‌سادات موسوی از فارس، امیرحسین افکاری از تهران، زهرا لطیفی از اراک، نسرین ریوندی از تهران، معصومه میرزایی از اصفهان و بهناز پویان از دزفول به ترتیب امتیاز اول تا یازدهم را به خود اختصاص دادند.

هیأت داوران این رویداد همچنین اعظم طالبی از یزد، سعیده میرخانی، فاطمه‌سادات هاشمی و فاطمه صفدری هر سه از تهران، مینا رونده از تبریز، نیکو ناصرزاده از سمنان، صغری علیپور از چهارمحال و بختیاری، نگار شاه‌علی از اهواز، زهرا عظیمی‌نیا از تهران و احسان اصلانی از بندرعباس را شایسته تقدیر شناختند.

بر اساس این خبر، استان‌های تهران، خوزستان، گلستان، البرز، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اصفهان و مرکزی به ترتیب بیشترین آثار را برای دبیرخانه این نمایشگاه ارسال کردند.

بر همین اساس، این عروسک‌های برگزیده به‌صورت رایگان در شورای نظارت بر اسباب‌بازی ثبت می‌شود و جوایزی نیز از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی به برگزیدگان این رویداد تعلق می‌گیرد.

یادآوری می‌شود این نمایشگاه با حمایت شورای نظارت بر اسباب‌بازی و مشارکت مرکز سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، استودیو عروسک نیلشید، پژوهشگاه صنایع دستی و گردشگری و کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، پس از پایان شیوع بیماری کرونا و عادی شدن شرایط جامعه برگزار خواهد شد.

اسامی پذیرفته شدگان بخش تخصصی نمایشگاه گروهی عروسک «لبخند زمین» در سایت کانون به نشانی kanoonnews.ir قابل دسترسی است.

106 کمیسون
بررسی ۱۰۶ پرونده در هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز اسباب‌بازی

هشتمین کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی ساخت واردات و توزیع اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۸ به بررسی ۱۰۶ پرونده اختصاص داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کمیسیون که بهمن سال ۱۳۹۸ برگزار شد، ۱۰۶ پرونده مورد بررسی و صدور رأی قرار گرفت که از این میان ۴۷ پرونده مجوز تولید و ۵۵ پرونده مجوز ثبت را به‌دست آورد و ۴ پرونده رای لازم را دریافت نکرد.
بر اساس این خبر، پرونده‌های ثبتی از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، ۵ پرونده در گروه آموزشی و کمک آموزشی، ۲۰ پرونده در گروه فکری و ۳۰ پرونده در گروه فرهنگی‌هنری قرار دارد.
پرونده‌های متقاضی مجوز تولید در این کمیسیون از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی ۱ پرونده حرکتی مهارتی، ۲۸ پرونده فکری، ۱۴ پرونده آموزشی و کمک‌آموزشی و ۴ پرونده در گروه فرهنگی هنری قرار دارد.
در حال حاضر اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های ارجاع شده به کمیسیون در شش گروه ‌حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک آموزشی، فکری، فرهنگی هنری، کمک درمانی، الکترونیکی و رایانه‌ای مورد بررسی و صدور قرار می‌گیرند.

یادآوری می‌شود دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌ها اقدام به تهیه فهرستی از اسباب‌بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه‌های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.
بر همین اساس هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به جامعه تولیدکنندگان است. به گونه‌ای که این معرفی، سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات داخلی در کشور باشد امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارهای تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد

جهت مشاهده لیست کلیک کنید

ثبت طرح98/11
ثبت طرح و صدور مجوز ۹۴ اسباب‌بازی تایید شد

در هفتمین نشست کمیسیون ثبت طرح و صدور مجوز دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در سال ۱۳۹۸ با تولید و ثبت ۹۴ نمونه سرگرمی موافقت شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کمیسیون ۱۱۵ پرونده مورد بررسی و صدور رأی قرار گرفت که از این میان با مجوز تولید ۴۷ مورد موافقت و ۴۷ نمونه دیگر نیز ثبت شد اما در این نشست، ثبت طرح و صدور مجوز ۱۱ پرونده مشروط شناخته شد و با تولید۱۰ اسباب‌بازی دیگر نیز موافقت نشد.

بر اساس این گزارش از میان ۴۷ پرونده‌ی ثبتی تایید شده، سه سرگرمی در گروه حرکتی مهارتی، پنج نمونه آموزشی و کمک‌آموزشی، ۳۱ اسباب‌بازی فکری و هشت مورد در گروه فرهنگی‌هنری قرار دارد.

 هم‌چنین ۴۷ نمونه‌ی متقاضی مجوز تولید از نظر گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها، ۱۰سرگرمی حرکتی مهارتی، ۱۴ نمونه فکری، چهار اسباب‌بازی آموزشی و کمک‌آموزشی و ۱۹ مورد در گروه فرهنگی و هنری تولید خواهد شد.

در این کمیسیون‌ها اسباب‌بازی‌ و سرگرمی‌ها در ۶ گروه ‌حرکتی مهارتی، آموزشی و کمک‌آموزشی، فکری، فرهنگی‌هنری، کمک درمانی، الکترونیکی و رایانه‌ای مورد بررسی و صدور رأی قرار می‌گیرد.

بر همین اساس دبیرخانه شورای نظارت با توجه به سیاست‌های حمایتی و هدایتی و به منظور معرفی ایده‌ها، طرح‌ها و تولیدات داخلی و اسباب‌بازی‌های اقدام به تهیه فهرستی از اسباب بازی‌های جدید برای آگاهی جامعه صنعت اسباب‌بازی کرده است که از طریق رسانه های جمعی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

هدف از این کار، معرفی طراحان اسباب‌بازی به تولیدکنندگان است تا سرآغاز کار جدید و افزایش تولیدات ارزنده داخلی در کشور باشد امری که با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش ابتکارهای تولیدکنندگان، استقلال اقتصادی و افزایش ثروت ملی باید بیشتر مد نظر قرار گیرد

جهت مشاهده لیست کلیک کنید

صفحه اصلي ارتباط با ما در باره ما نقشه سايت